Indies kiezen voor de grote bedrijven

Indie ontwikkelaars gaan steeds vaker met grote bedrijven in zee en leveren daarbij een stukje van hun onafhankelijkheid in. Daarentegen kan het hen wel helpen om te groeien.

Wanneer je vroeger een game wilde spelen die door een fanatieke ontwikkelaar op zolder in elkaar was gezet, dan was een console niet de juiste keuze om op te gamen. Het waren de grote bedrijven die hier titels op uitbrachten en vaak hoorde je daar als een eenmansbedrijfje of een klein bedrijfje gewoon niet tussen. Nu is dit wel anders. Zo proberen grote bedrijven steeds vaker om Indies aan hen te binden en gaan Indies met hun in zee, omdat hier voor hen grote voordelen aan vast kunnen zitten.

Op de Playstation 3 en nu ook veel meer Playstation 4 worden er bijvoorbeeld heel veel Indie Games uitgebracht. Wie bijvoorbeeld in 2013 op launch de Playstation 4 kocht, kon naast de launch titels ook via Playstation Network een heleboel Indie titels downloaden. Al jaren geven ontwikkelaars als Sony en Microsoft aan dat Indie Games erg belangrijk zijn voor de industrie. Microsoft heeft op haar beurt bijvoorbeeld voor haar Xbox een heel programma opgezet om zo Indie Developers zich in te laten schrijven en ze de mogelijkheid te bieden hun games uit te brengen op hun concoles. Dit doen ze bijvoorbeeld via hun service ID@Xbox.

CryEngine-powered-Everybodys-Gone-to-the-Rapture-E3-trailer-screenshots-reveal-a-lonely-post-apocalyptic-world

Everybodys Gone To The Raptor, een first-person adventure game, waarvan de rechten van het IP nu in handen zijn het bedrijf Sony.

Maar dit zorgt er dan op zijn beurt ook in sommige gevallen voor dat de grote bedrijven het exclusieve recht krijgen om bepaalde Indie Games uit te geven. Een voorbeeld van een game die exclusief op één console is uitgegeven, is Everybody’s Gone To The Raptor. De rechten voor het IP werden hierbij zelfs aan Sony overgedragen. Ondanks dat men dan het IP verliest, zijn er ontwikkelaars die het aantrekkelijk vinden om met bedrijven als Sony in zee te gaan.

Zo verteld Dan Pinchbeck van The Chinese Room: “We wilden graag met een publisher aan een game werken en Sony Santa Monica heeft een hele goede reputatie met betrekking tot games zoals Rapture.” Maar The Chinese Room wilde niet met publishers in zee, omdat het publisher zijn. The Chinese Room is afhankelijk van de ontwikkelaars, om de game groter aan te kunnen pakken en dus ambitieus te werk te kunnen gaan. “Rapture is namelijk een grote game en daar komen veel kosten bij kijken. Zelf hadden we het geld niet en we zagen er toch meerwaarde in samen te werken met Sony Santa Monica. Daarom hebben we ook niet voor kickstarter of early acces gekozen.

Door die keuze om een partnership aan te gaan, beperken de ontwikkelaars zich echter wel weer. “We zouden de game graag op op de PC zien, daar we zijn gestart als PC developers. We houden ervan voor dit platform te werken.” Daarentegen is het na zo’n partnership de grote uitgeverij die bepaald op welke platforms zo’n game wordt uitgegeven. “Wanneer je een partnership aangaat met Sony, wordt het automatisch een PS4 exclusive” Op de vraag of de Indie Game ooit nog op een andere platform uitkomt, volgt het antwoord: ‘dit beslist Sony.’ Toch lijkt dit hen geen probleem te zijn, want hun game komt vele malen groter onder de aandacht door deze actie.

Lovely Planet

Lovely Planet van Tequila Works. Een first Person shooter die op verschillende platforms is uitgekomen waaronder Wii U en Steam.

En soms probeert men die aandacht bij zelfs meerdere publishers te zoeken, met daarbij ieder zijn eigen wensen. Wanneer het IP wordt behouden, stapt een ontwikkelaar snel naar meerdere grote bedrijven toe. Neem bijvoorbeeld het spel Lovely Planet dat ondertussen op Steam is verschenen, maar ook naar de Nintendo Wii U en de Xbox One uit gaat komen. Het idee hierachter is dat het vervolgens een veel grotere groep spelers bereikt dan een Indie anders zou doen. Vidhvat Madan van Tequila Works verteld dan ook: “het leek ons een goed idee om de game op deze consoles uit te geven, zodat meer mensen van de game konden genieten. Deze versies introduceren een heel nieuw publiek aan de gekke wereld van Lovely Planet. Zonder de game op de verschillende platforms uit te brengen, was het publiek dat de game speelde vele malen kleiner.”

Want grote uitgeverijen bedenken redelijk wat acties rondom dergelijke Indie Games. In het geval van Lovely Planet werd de game ook opgenomen in een promotie project van Nintendo zelf. Dit promotie project, Nindies@Home, gaf de mogelijkheid om deze game en meerdere indies op de Wii U voor release te previewen. Wanneer je zo’n preview op je Nintendo Wii U downloadde, kreeg je vervolgens korting op de uiteindelijk game. ”Het Nindies@Home programma was een geweldige manier om te testen of de game aansloot by het publiek, door het publiek een demo/preview te geven voor de release later dit jaar.

Daarnaast proberen grote bedrijven ook andere banden te ontwikkelen met Indie ontwikkelaars. Er zijn zelfs gevallen bekend dat grote ontwikkelaars een budget verlenen aan Indie Developers om hun game te maken. Zo verzorgde Sony het budget van het Indie bedrijf Tequila works, om de ontwikkeling van hun game Rime mogelijk te maken. Door deze investering heeft Sony er binnenkort ook weer een exclusieve Indie titel bij.

ShovelKnightAmiibo

Amiibo voor de Nintendo versie van de Indie Shovel Knight, ontstaan vanuit een samenwerking tussen Yacht Club Games en Nintendo.

Tevens zie je ook dat zo’n samenwerking ook wel eens in fysieke voorwerpen resulteert. Zo krijgt de Indie Game Shovel Knight een amiibo figuurtje waardoor het spel op de consoles van het miljarden bedrijf Nintendo exclusieve content zal kennen. Hierdoor onderscheidt deze versie van de game zich van de versies die ook uitkwamen op andere consoles. Ontwikkelaar David D’Angelo van Yacht Club Games, laat dan ook weten dit een hele eer te vinden. “Het is ongelofelijk! Het is voor ons moeilijk om te geloven dat Shovel Knight als een amiibo naar de winkels zal komen.” Dit kan ertoe resulteren dat mensen die bepaalde editie kopen, omdat ze er dan iets extra’s mee kunnen.

Zo zie je maar weer dat er veel manieren zijn waarop Indies opeens in zee gaan met grote bedrijven. En terwijl Indie ontwikkelaars van oorsprong kleine onafhankelijke ontwikkelaars zijn, lijken ze het daarom toch groots en soms minder onafhankelijk te willen aanpakken.

Over Kevin de Bruin

Mijn naam is Kevin de Bruin en ik ben student Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. In mijn vrije tijd game ik, maar schrijf ik ook elders over de laatste actualiteiten en ontwikkelingen rondom Nintendo. Ik speel zelf met regelmaat (Indie) Games in mijn vrije tijd en zie deze dan ook in grote getale op de markt verschijnen voor verschillende platforms, waaronder bijvoorbeeld de Nintendo Wii U. In de toekomst ben ik werkzaam als Game Journalist.

Geplaatst op 15 september 2015, in Blog Post, Geschreven en getagd als , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 1 reactie.

Plaats een reactie